Read&Write Support

Read&Write installeren

Read&Write heeft twee aanvullende extensies nodig, dit zijn Screenshot reader en OrbitDoc PDF reader.

Web store Google Chrome

Read&Write

Screenshot reader 

OrbitDoc PDF reader

Microsoft Edge Invoegtoepassingen

Read&Write

Screenshot reader

OrbitDoc PDF reader

Read&Write activeren

Om Read&Write volledig te kunnen gebruiken moet de extensie worden geactiveerd. Dit doe je met de productcode die je bij de bestelling in de webshop hebt ontvangen.

Read&Write activeer je via de Read&Write werkbalk. Klik aan het einde van de werkbalk op de drie stippen en druk vervolgens op ‘Opties’. Bij de opties kan in het linker menu gekozen worden voor ‘Over’. Vul hier de productcode in.

Systeemeisen Read&Write

Chromebook

Computer met Windows

  • Windows 7 of hoger
  • 1 GHz of sneller
  • x86-bit of x64-bit processor
  • 512 MB RAM (het liefst 1 GB)
  • Geluidskaart, speakers en microfoon 
  • Internetverbinding
  • PDFaloud heeft nodig: Adobe Reader X of XI of Acrobat Version 9, X or XI
    Veelgestelde vragen
  • Kan ik de stem aanpassen in Read&Write?

    Read&Write stem aanpassen

    Wanneer de browser gestart is kan Read&Write worden opengeklapt en wordt de Read&Write werkbalk weergegeven.

    Via Instellingen (4) wordt gekozen in welke taal en met welke voorleesstem en snelheid er voorgelezen wordt. Er zijn veel verschillende talen beschikbaar. De snelheid is in te stellen op een schaal van 0 tot 100. Ook kan gekozen worden of er doorlopend of onderbroken gelezen moet worden.

  • Welke bestanden zijn geschikt voor Read&Write?

    Naast dyslexiebestanden leest Read&Write de volgende digitale tekstbestanden: .txt, Word-documenten, e-Pub, websites, tekstPDF (met de Read&Write OrbitDoc PDFreader), fotoPDF (met Snapverter: alleen voor scholen), google-docs, google-slides en google-spreadsheets. 

  • Welke ondersteuning krijgt een leerling met dyslexie bij de Eindtoets PO of het Eindexamen VO?

    Een leerling met dyslexie mag bij de eindtoets PO en eindexamen VO gebruik maken van een hulpmiddel dat werkt zonder verbinding met het internet, zoals Alinea of Kurzweil. Hiervoor zijn spraaksynthese-PDF bestanden ontwikkeld. Deze zijn er voor de Centrale Eindtoets PO, IEP Eindtoets PO en Centraal Schriftelijke Eindexamens VO.


  • Hoe bepaal ik of Read&Write geschikt is voor een leerling?

    Er zijn geen ‘harde’ criteria te noemen om te bepalen of Read&Write geschikt is voor een leerling met dyslexie. De beste manier om te bepalen of Read&Write aansluit bij de onderwijsbehoeften van een leerling, is de leerling een periode met de software te laten werken, bij voorkeur bij een vak dat hij of zij lastig vindt.

    De geschiktheid van Read&Write is niet zo zeer afhankelijk van de mate van achterstand, maar ook van de motivatie van de leerling en de drive om te presteren. Een zeer begaafde leerling met dyslexie, kan zichzelf misschien heel goed compenseren en daardoor een 6 of 7 halen op een toets, maar daar niet tevreden mee zijn. Met Read&Write stel je die leerling wellicht in staat een 8 of 9 te halen.

    Ook de mate waarin een leerling zelfredzaam wil zijn, speelt een rol. Een leerling die het prima vindt om alles door de juf of door klasgenoten voorgelezen te krijgen, zal minder gemotiveerd zijn om met Read&Write te werken dan een leerling die graag onafhankelijk wil zijn van een ander voor het voorlezen van teksten.

    In de praktijk merken we dat er vaak een balans ontstaat tussen vakken die een leerling zelfstandig doet en vakken waarbij de ondersteuning van Read&Write wordt gebruikt. Juist bij de vakken die een leerling lastiger vindt, zal hij of zij de meerwaarde van Read&Write ervaren en willen gebruiken.

    Read&Write maakt ook zelfredzamer. We zien vaak dat een leerling die altijd alleen maar voorgelezen wordt door volwassenen of klasgenoten minder goed leert zelfstandig te werken, zichzelf te motiveren, aandacht erbij te houden of hoe een taak aangepakt moet worden. De inzet van Read&Write maakt duidelijk hoe goed de leerling deze vaardigheden beheerst en zorgt dat de leerling daarin begeleid kan worden.