Interventie zorgniveau 3 met Bouw

Bron: Het doet zoveel met hun zelfvertrouwen, Balans Magazine, februari 2015, pag. 37-39, Anouk van Westerloo

Interventie zorgniveau 3 met Bouw!, Balans Magazine 2015Sinds het begin van de zomer in 2014 is het computergestuurde interventieprogramma Bouw! op de markt. Speciaal bedoeld om kinderen met een verhoogd risico op leesproblemen hulp te bieden bij het leren lezen en spellen. De Rehobothschool in Hardinxveld-Giessendam werkt sinds dit schooljaar met Bouw! en is razend enthousiast. Leerkracht en remedial teacher Netty Lock: "Wat ik vooral geweldig vind, is om te zien wat het doet met het zelfvertrouwen van de kinderen."

Sommige scholen beginnen al met Bouw! in groep 2, andere in groep 3. op de Rebohothschool hebben ze voor groep 3 gekozen. Netty: "In groep 2 is het soms lastig te bepalen of een kind al leesproblemen heeft of niet. Het is een keuze. Je moet het programma ook aanschaffen, per kind per jaar een licentie betalen, dus als het dan voorbarig bleek...." 

Remedial teacher ervaring interventieprogramma BouwFleur en Lars, een tweeling uit groep 3 van de Rebohothschool, kwamen allebei voor Bouw! in aanmerking. Juf Netty: "Ze hebben een oudere zus met vrij ernstige dyslexie en doordat ze een tweeling zijn, praten ze in hun eigen taaltje. Ze werken pas een paar maanden met het programma, maar het gaat nu al zoveel beter met allebei!"

Leerlingtutoren

Ze vervolgt: "Twee keer per week werken de kinderen bij ons met het programma. Op maandag is onze onderwijsassistente daarbij aanwezig, en op donderdag ikzelf. Ik zet de drie computers aan, start de programma's op en dan haal ik de eerste 3 zesdegroepers uit de klas. Zij halen zelf hun leerlingen uit groep 3 en gaan zelf aan de slag. Als ze klaar zijn met hun lesje, brengen de tutoren hun leerlingen terug naar de groep en halen ze de volgende lichting tutoren uit groep 6. Ik loop rond tussen de ruimtes waar ze werken en houd een oogje in het zeil."

DInterventie zorgniveau 3at dat van belang is, wordt al snel duidelijk. De leerlingtutoren werken zelfstandig met het programma en lezen zelf de instructie bij de opgaven die moeten worden gemaakt. Maar niet alles staat uitgelegd. Soms is een kleine wijziging van juf Netty dan al genoeg om de tutor weer op het juiste spoor te brengen. Fleur moet zelf woordjes aanleggen op het scherm in een soort dominospel. De 's' van 'los' moet bijvoorbeeld aanluiten bij de 's'van sip. Als ze het woordje 'los' aanklikt, versleept en op zijn plaats schuift, spreekt de computer het woord uit. "Lees het woord eens hardop, voordat de computer het zegt", stelt haar juf voor. En zonder dat Netty dat expliciet vraagt, neemt tutor Lola de tip over. Bij het volgende woord dat Fleur aanklikt, vraagt Lola: "Welk woord heb je nu?".

Lees meer over Bouw! Tutorlezen

Individuele zorg

Wat is nu zo anders aan Bouw! dan aan andere leesmethodes? Marleen Korf van Lexima (uitgever van Bouw!, zie kader): "Bijzonder aan Bouw! is dat een leerling individuele en gerichte zorg krijgt, zonder dat er een profesional voor nodig is.

Lees het hele artikel >>