Hulp bij lezen

SprintPlus, Hulp bij moeilijk lezen

de Mol, Balans, februari 2012 (Basis onderwijs)

Hoe helpt Sprint Plus bij lezen?

  • Sprint Plus is voorleessoftware voor technisch en begrijpend lezen;
  • geschikt voor iedereen met lees-, schrijf- en spellingsproblemen of als Nederlands je tweede taal is;
  • leest voor in Word: een tekst, een alinea, een zin, een woord, een letter of lettergrepen;
  • spelling van woorden zoals je ze uitspreekt (fonetisch)
  • de voorleesstemmen zijn RealSpeak (keuze uit verschillende mannen- en vrouwenstemmen);
  • leest voor in Nederlands, Engels, Duits en Frans;
  • de voorleessnelheid en pauzes kun je gemakkelijk instellen;
  • de woorden of zinnen die je leest, lichten op in een andere kleur;
  • ABBYY finereader software is nodig om tekst te scannen en in de lay-out te plaatsen.

Als je teksten maakt, spreekt het programma de woorden of zinnen direct uit. Hierdoor kun je controleren of de spelling en zinsbouw klopt. De homofonenfunctie geeft de betekenis van woorden die hetzelfde klinken (wei en wij) en voegt er nog een plaatje aan toe. Als je samenvattingen maakt, kun je de kernzinnen en kernwoorden markeren. Deze zet je eenvoudig onder elkaar in een document en kun je laten voorlezen. Verder kun je de teksten omzetten in een MP3 of WAV-bestand en als Word-tekst beluisteren op je afspeelapparaat.

 

Joyce Moesman, intern begeleider op Openbare Basisschool Binnenstad vertelt over Sprint: 

Hulp bij lezen met SprintZe probeert de zorg voor leerlingen met dyslexie naar een niveau hoger te tillen. “In de onderbouw is er Ralfi-lezen, en in de bovenbouw Connect-lezen binnen de eigen groep. Daarnaast lezen de leerkrachten teksten vaak voor, ook bij het maken van toetsen. Verder geven we pre-teaching, waarbij de leerling op school of thuis de nieuwe lesstof alvast doorneemt en beter is voorbereid. We willen maatwerk bieden aan onze leerlingen, dus rekening houden met ieders specifieke onderwijsbehoeften, en daar de hulp op afstemmen.” Als intern begeleider neemt Moesman deel aan het overkoepelend overleg van de stichting Jong Leren, waarbij vijftien basisscholen uit Maastricht en omgeving zijn aangesloten.

“Zo’n twee jaar geleden hebben we gezamenlijk besloten om Sprint Plus voorleesprogrammavoorleessoftware aan te schaffen. Het werd Sprint Plus, vanwege de gebruikersvriendelijkheid: het programma is namelijk met enkele extra knoppen te gebruiken in een MS Office-omgeving. Net als bij andere voorleesprogramma’s licht de tekst op die voorgelezen wordt, zodat je goed vanaf het scherm kunt meelezen.

Huren digitale schoolboeken

Het is een uitstekend hulpmiddel voor kinderen die behoefte hebben aan auditieve en/of visuele ondersteuning.” Doordat er moeilijkheden waren bij het converteren van de tekst naar een leesbaar pdf-bestand, kwam het project tot stilstand.” Moesman werd gedwongen van strategie te veranderen en koos toen voor een tweeledige oplossing. “Ten eerste scannen we nu geen methodes meer, maar huren digitale boeken bij Dedicon. Ten tweede begeleidt een hbo-student de dyslectische leerlingen om met het voorleesprogramma te leren werken, onder mijn toezicht.” 

OSprint voorlezenBS Binnenstad is al jarenlang een leerbedrijf voor studenten van de pedagogische academie, sportopleiding en het conservatorium, en had ook goede ervaringen met studenten van de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Dus toen vier hbo-studenten (één student Pedagogiek en drie studenten Toegepaste Psychologie) de school benaderden voor een stageplaats, kreeg Moesman de kans om het dyslexieproject handen en voeten te geven.

“Ik heb Rob Kerff, vierdejaars student Toegepaste Psychologie gevraagd om het Sprint plus project op te pakken.” Om met de leerlingen aan de slag te kunnen, kreeg Kerff eerst een dag training bij de leverancier. “Nadat ik getraind was, heb ik de leerkrachten een training gegeven op school, zodat zij de leerlingen kunnen helpen in de klas.” Elke dag oefent hij met een leerling om het programma onder de knie te krijgen. “Stap voor stap werk ik toe naar meer zelfstandigheid. Het tempo waarin dit gebeurt, is voor elke leerling anders. Wanneer kinderen eenmaal met de digitale boeken aan de slag kunnen, leren ze vervolgens hoe ze teksten kunnen schrijven. Kan de leerling goed met het programma uit de voeten, dan is het de beurt aan een volgende dyslectische leerling om met het voorleesprogramma te gaan oefenen.

 

Lees het hele artikel >>