Voorlezen in lockdown waardevoller dan ooit

Voorlezen in lockdown waardevoller dan ooit

Ook De Nationale Voorleesdagen ontkomen in 2021 niet aan een online editie. Waar andere jaren scholen een voorleesontbijt met bekende Nederlanders als gast organiseerden, pakken ze het dit digitaal aan.

De Nationale Voorleesdagen benadrukken het belang van voorlezen bij peuters en kleuters. Maar voorlezen blijft belangrijk, ook als kinderen ouder zijn. Zowel op school als thuis is voorlezen belangrijk.

Goed voor ontwikkeling

Voorlezen is gezellig en leuk, maar ook heel belangrijk in de ontwikkeling van het kind. Niet alleen op het gebied van taalontwikkeling en woordenschat, maar ook op sociaal-emotioneel vlak. Vooral aan peuters en kleuters wordt veel voorgelezen. Van deze groep wordt 90% regelmatig voorgelezen. Maar ook voor baby’s is voorlezen al belangrijk. Vooral verhaaltjes op rijm vallen bij hen in de smaak.

De lengte van het voorleesmoment hangt vooral af van het kind en zijn of haar spanningsboog. Bij jonge kinderen is het het beste om te kiezen voor een kort verhaal dat je in een keer uitleest. Jonge kinderen houden van herhaling. Daardoor leren ze het verhaal beter begrijpen en leren ze voorspellen. Door met kinderen te praten over het verhaal gaan ze er actief mee om. Sommige kinderen komen tijdens het voorlezen met vragen en opmerkingen, bij anderen zal je juist vragen moeten stellen.

Goed voor leesmotivatie

Hoe ouder de kinderen worden, hoe minder ouders voorlezen. Zo'n 40% van de kinderen tussen de negen en twaalf jaar wordt thuis voorgelezen. De belangrijkste reden voor het niet meer voorlezen is dan dat het kind zelf goed kan lezen.

Veel leerkrachten lezen op school voor, maar door de lockdown is het belangrijk dat ouders deze taak overnemen. Als ouders zelf ook veel lezen en voorlezen is er een grotere kans dat het kind op latere leeftijd ook meer gaat lezen.

Kinderen die veel worden voorgelezen leren dat lezen leuk is. En dat geldt niet alleen voor de lagere groepen, maar ook nog voor kinderen uit groep 8. Voorlezen werkt ontspannend en prikkelt de fantasie.

Zeker bij zwakke lezers heeft voorlezen een positief effect op de leesmotivatie, ze raken enthousiast voor lezen. Bovendien komen ze in aanraking met boeken die passen bij hun cognitieve niveau.

Lezen én praten

Laat kinderen vooral ook praten over de boeken die ze lezen. Stimuleer met name de korte gesprekken door eenvoudige vragen te stellen. Vraag wat leerlingen mooi vonden aan het boek, en waarom er bepaalde dingen in gebeurden. Praat na over het einde en hoe het ook heel anders af zou kunnen lopen.

De Nationale Voorleesdagen starten op woensdag 20 januari met een voorleesontbijt in het AVROTROS-programma Zin in Zappelin op NPO3. H.K.H. Prinses Laurentien opent het evenement. De Nationale Voorleesdagen duren tot en met zaterdag 30 januari.

LEES VERDER: Masterclass Leesbevordering in de klas 

LEES VERDER: Boekies integreert leesbevordering in het onderwijs