5 tips voor leesbevordering

5 tips voor leesbevordering

Start het nieuwe school jaar met leesbevordering en activiteiten die de leesmotivatie verhogen. Zo leiden we vaardige lezers op. Belangrijk want vaardig omgaan met teksten is niet alleen een voorwaarde voor schoolsucces, maar ook voor het latere maatschappelijk functioneren.

Hierbij vijf tips die u direct kunt gebruiken!

1.  Vakantieboekenkring

Laat leerlingen een leuk en inspirerend (strip)boek uit Boekies kiezen. Misschien wel dat boek dat ze in de vakantie hebben gelezen. Laat elke leerling kort vertellen waar het boek over gaat en wat zij er zo bijzonder aan vonden. Op deze manier maken de leerlingen snel kennis met veel boeken.

2.  Rijmen en dichten

Wist u dat Boekies ook gedichtenbundels heeft? Gedichten laten kinderen op een heel andere manier naar taal kijken en vormen daardoor een leuke afwisseling. Bespreek een aantal gedichten in de klas en laat leerlingen bijvoorbeeld een gedicht aan elkaar voordragen. Laat ze daarna zelf een gedicht schrijven, bijvoorbeeld over de vakantie.

Pak de bundels Appeltje Eitje van Bette Westera of Als de bomen straks gaan rijden van Frank Adam er eens bij. Inspiratie genoeg.

In het boek Ik schrijf... gedichten beschrijft Anita Ganeri de stappen die leerlingen kunnen nemen voor het maken van een gedicht.

3.  Op zoek naar het boek

Verdeel de klas in duo’s. Geef een raadselachtige omschrijving van een titel van een boek uit Boekies. Welk duo weet het snelste het juiste boek te vinden? Als de titel is geraden, leest u een bladzijde voor uit het boek. Zo besteedt u meteen aandacht aan het boek.

De rebus is ook een leuke vorm waarbij de fantasie wordt geprikkeld. U maakt ze bijvoorbeeld op rebus.club.

4.  Maak een mindmap

Leerlingen kiezen een boek uit Boekies, ze gaan alleen niet lezen maar de inhoud voorspellen. Op een vel papier maken ze een mindmap. Voor elk hoofdstuk maken ze een aparte tak. Leerlingen bedenken en voorspellen waar de hoofdstukken over gaan en schrijven steekwoorden op. Aan de hand van de mindmap vertellen ze aan klasgenootjes waar zij denken dat het boek over zal gaan.

5.  Toneelspelen

Verdeel de klas in groepjes van vier leerlingen en kies voor ieder groepje een boek waar de leerlingen een kort toneelstuk van gaan maken. De leerlingen kiezen zelf enkele pagina’s. Een leerling leest de bladzijdes voor en de anderen spelen het verhaal na. Deze activiteit zorgt ervoor dat leerlingen kennismaken met boeken, leren samenwerken en oefenen met voorlezen.