Van stress naar succes

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de Lexima nieuwsbrief

2016, Ervaring van Chris Weststrate 


HBO KurzweilMijn naam is Chris Weststrate, ik ben 21 jaar en ik heb dyslexie.

Sinds groep 5  van de basisschool ( 2004) werk ik met het programma Kurzweil 3000. Het programma helpt mij bij het lezen  en het schrijven van teksten.

Dyslexiesoftware hoger onderwijsIk heb mijn eind citotoets als één van de eersten in Nederland met Kurzweil mogen maken. Na de basisschool heb ik het vmbo-t gedaan en mijn diploma in één keer gehaald. Afgelopen jaar heb ik het mbo vliegtuigonderhoudstechnicus B1 succesvol afgerond. Momenteel zit ik in mijn eerste jaar van het hbo (commerciële economie).

Na het afronden van mijn vliegtuig opleiding heb ik een weloverwogen keuze gemaakt om door te leren in het hbo.

"Bij deze keuze heeft het feit dat ik gebruik kan maken van Kurzweil zeker een rol gespeeld. Ik heb veel profijt van het programma en mijn studieresultaten zijn goed."

 

De berichten in de media over het verbod van het gebruik van de spellingscontrole bij de examens Nederlands en Engels raken mij diep. Als geen ander weet ik hoe moeilijk het is om een goede foutloze tekst te schrijven.

Ook ik ben het afgelopen school semester geconfronteerd met spellingstoetsen Nederland. Bij deze toetsen mag ook geen gebruik worden gemaakt van de spellingscontrole. Uiteindelijk heb ik de toetsen, met één herkansing, met een  5,5 en 5,9 afgerond. Deze resultaten staan absoluut niet in verhouding met de hoeveelheid studietijd die hieraan op is gegaan. Ondanks veel oefening en training met de spellingsregels blijft het  lastig om teksten foutloos te schrijven.

Van stress naar succes

De opdracht (2008, vmbo-t leerjaar 1) was dat de leerlingen een krantenbericht moesten schrijven, daarbij werd gelet op spelling. Ik mocht deze toets niet maken met compenserende hulpmiddelen. Het mooie verhaal wat in mijn hoofd zat kwam daarom niet goed op papier. Woorden waarvan ik niet wist hoe ik deze moest schrijven kon ik niet gebruiken omdat ik bang was voor spelfouten. Het cijfer wat ik uiteindelijk had was een 4.

Als ik dezelfde toets had mogen maken met een hulpmiddel was dit cijfer vele malen hoger uitgevallen. Het verhaal wat in mijn hoofd zat was gelijk goed op papier gekomen.

 Leer kinderen met dyslexie vroegtijdig omgaan met de spellingcontrole en woordvoorspeller. Ga op een gepaste wijze om met lezen en spellen zodat ook een dyslectische leerling de kans krijgt zijn talenten maximaal te ontplooien.