Thomas over de Cito toets met dyslexie

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de Lexima nieuwsbrief

Thomas Schulte, juni 2014

Cito toets met dyslexieOp basisschool De Triangel in Enschede is dit jaar voor het eerst de Cito Eindtoets door de dyslectische leerlingen met Kurzweil gemaakt. Thomas Schulte, IB'er op de school, vertelde Lexima hoe het is verlopen.

Op De Triangel werken alle kinderen die een dyslexieverklaring hebben vanaf groep 6 met Kurzweil. Doordat we nu steeds meer materialen beschikbaar hebben, wordt Kurzweil meer ingezet in de klas. Dit is nu echt in ontwikkeling.

Goede voorbereiding
toets dyslexieDe dyslectische leerlingen hebben dus zes maanden tot drie jaar ervaring met Kurzweil wanneer zij de Cito toets maken. In elke klas zijn vier computers aanwezig, waarvan er op drie computers Kurzweil geïnstalleerd is. Hierdoor kunnen de leerlingen in hun eigen klas, op de computer die ze gewend zijn, de Cito eindtoets maken. De docenten, IB'ers, ICT'ers en leerlingen konden allemaal wennen aan de nieuwe situatie tijdens een test met de Kurzweil versie van de Cito eindtoets 2013. Zo begon iedereen in februari goed voorbereid aan de toets.

Het docententeam, de IB'ers en de leerlingen waren unaniem enthousiast over het maken van de Cito eindtoets met Kurzweil. De gehele toetsperiode verliep zonder problemen. Voor de zekerheid stond er elke ochtend een ICT-stagiaire standby, en was er in elke klas een reservecomputer met Kurzweil, maar gelukkig was dit uiteindelijk niet nodig. De grote meerwaarde van het maken van de toets op Kurzweil is volgens Thomas Schulte dat de leerlingen op hun eigen tempo kunnen werken, stukken tekst nogmaals kunnen beluisteren.

Volgend jaar weer!
In voorgaande jaren werd de Cito eindtoets voorgelezen aan de dyslectische kinderen en moesten de leerlingen na elke vraag wachten tot iedereen klaar was met antwoorden. Dit keer konden de kinderen op hun eigen tempo aan de slag. Door het technisch lezen te compenseren kunnen de leerlingen zich focussen op het begrijpend lezen. Hierdoor hadden de leerlingen de extra tijd die dyslectische kinderen krijgen helemaal niet nodig. De kinderen gaven zelf aan het heel prettig te vinden om de toets met Kurzweil te maken. Het enige lastige was dat ze soms een bronnenboekje nodig hadden, en dat het dan niet handig is om steeds van document te moeten wisselen. De leerlingen gingen volgens Thomas Schulte meer ontspannen de toets tegemoet, wat mogelijk een positieve invloed heeft gehad op de resultaten. De Cito scores van de dyslectische leerlingen waren naar verwachting of zelfs hoger dan verwacht. Voor Thomas Schulte is er geen twijfel mogelijk: volgend jaar weer!