OBO biedt Kurzweil aan leerlingen met leeshandicap

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de Lexima nieuwsbrief

Auteur: Ciska Knoops, Roosendaalse Bode, maart 2015

ROOSENDAAL – Het maximaal ontwikkelen van het talent van haar circa 3000 leerlingen staat centraal bij het West-Brabantse schoolbestuur OBO, met zeventien scholen in de gemeente Roosendaal, Moerdijk, Drimmelen, Rucphen en Halderberge. Om ook leerlingen met dyslexie een eerlijke kans te bieden, introduceert zij als eerste schoolbestuur in West-Brabant op al haar scholen de dyslexiesoftware Kurzweil 3000. Met succes, want de eerste ervaringen met dit vlaggenschip onder de dyslexieprogramma’s zijn zeer positief.

Veelzijdig computerprogramma

leeshandicap dyslexiesoftware‘Het vlaggenschip onder de dyslexieprogramma’s,’ zo omschrijft initiatiefneemster Ciska Knoops van Stichting OBO (Openbaar Basisonderwijs West-Brabant) computerprogramma Kurzweil. Ciska is leerkracht en dyslexiedeskundige op OBO-school De Klimroos in Roosendaal. Zij raakte enthousiast over Kurzweil toen zij voor haar dyslectische leerlingen een geschikt programma zocht. ‘Vanwege de vele mogelijkheden,’ legt Ciska uit, ‘en omdat het gebruiksvriendelijk is en nog steeds verder wordt ontwikkeld. Bovendien is het geschikt voor voortgezet en hoger onderwijs.’

Trotse leerlingen

‘Leerlingen zijn trots op hun vooruitgang,’ antwoordt Ciska op de vraag wat zij vooral ziet bij de leerlingen die Kurzweil gebruiken. Ze worden zelfstandiger en hun zelfvertrouwen krijgt een boost. Hadden zij voorheen meer tijd nodig voor hun lesstof dan klasgenoten zonder leesproblemen, nu is dat niet meer het geval. Dat beaamt Lars, leerling van OBS De Windhoek in Terheijden, een van de eerste OBO-scholen die met de software werkt. ‘Het is fijn werken, want het gaat sneller,’ vertelt Lars. Hij legt uit: ‘Je kunt er een tekst mee schrijven en als je de spatie indrukt dan leest het de tekst voor.’

Succesvolle implementatie

De directie van OBO zag de mogelijkheden van het programma en besloot het in te voeren op al haar scholen. Een hele onderneming, want de ICT-infrastructuur moet aan de laatste eisen voldoen en alle lesstof moet digitaal beschikbaar worden gemaakt. De implementatie verloopt voorspoedig, dankzij de deskundigheid van de stuurgroep, de samenwerking met de specialisten van Lexima en de inzet van ouders die bereid zijn lesmateriaal te scannen en bewerken. Op acht OBO-scholen wordt momenteel met Kurzweil gewerkt.

Enthousiaste ouders

De betrokkenheid en hulp van ouders is van groot waarde. ‘Van OBO hebben wij veel informatie via e-mail ontvangen en er is een informatieavond geweest,’ legt Nimrita, de moeder van Lars, uit. Zij is, net als haar echtgenoot Bas, heel tevreden. ‘De veranderingen die wij bij Lars zien, zijn voornamelijk in het zelfvertrouwen,’ vertelt Nimrita. Ze vervolgt: ‘Ik herinner me dat hij een paar maanden geleden thuiskwam en heel enthousiast zei: “mam ik heb een toets gemaakt vandaag.” Ik kan me niet herinneren dat hij daar ooit zelf over begon of vrolijk over was. Wij vroegen waarom hij daar zo blij over was. En toen vertelde hij dat hij dat met Kurzweil had gedaan en dat hij dat heel fijn vond.’

Op school èn thuis

LeeshandicapSinds een paar maanden kunnen OBO-leerlingen die op school met Kurzweil werken, dat ook thuis doen om huiswerk te maken of te lezen. Uniek is dat OBO de dyslexiesoftware voor thuisgebruik kosteloos aanbiedt. Ouders hoeven dus geen dure investering tijdens de basisschoolperiode te doen. Met ingang van het nieuwe schooljaar zullen alle zeventien OBO-scholen werken met het programma. Trots concludeert initiatiefneemster Ciska: ‘OBO is een dyslexievriendelijk bestuur met dyslexievriendelijke scholen. Passend onderwijs voor alle leerlingen, ook de dyslectische leerlingen!’

Lees meer >>