Geslaagd zonder onvoldoendes met Kurzweil

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op de Lexima nieuwsbrief

Examen doen met Kurzweil: de ervaring van Fleur

Fleur: "Zonet ben ik gebeld door mijn mentor, zonder onvoldoendes ben ik geslaagd"

Je mag me feliciteren hoor! Ik ben zonder onvoldoendes geslaagd. Mijn gemiddelde is een 7,8.

Al vanaf de brugklas heb ik veel plezier gehad van de hulpmiddelen van Lexima. Voor de vakken Engels en Nederlands heb ik steeds de Daisy-speler gebruikt om mijn boeken te lezen en te luisteren. Vanwege mijn dyslexie heb ik veel moeite met tekstverklaren Nederlands en Engels, maar de exacte vakken gaan mij erg goed af. Vandaar dat ik ook een NT & NG pakket heb gekozen. Pas in de bovenbouw bleek hoe belangrijk tekstverklaren voor de vakken Nederlands en Engels was.

Op advies van mijn RT'er hebben mijn ouders al meteen in de brugklas Kurzweil 3000 voor mij aangeschaft na goedkeuring van het gebruik door de schooldirectie en -inspectie. Toch vond ik het heel moeilijk om dat in te zetten voor toetsen, omdat ik de enige op de hele school was. Tot dan toe had ik ook steeds voldoende compensatie.

Maar met de nieuwe zak/slaagregeling was het noodzaak voor mijn eindexamen. Ik had nl. voor mijn ED toets Engels tekstverklaren zonder Kurzweil een 1 gehaald en dat mocht niet gebeuren op mijn eindexamen Engels, want dat telt voor 50% van je eindcijfer mee. Voor luistervaardigheid Engels had ik wel een hoog cijfer, wat mogelijk komt, omdat ik alle Engelse leesboeken ook m.b.v. de Daisy speler beluisterd had. Ik heb ter voorbereiding van het eindexamen veel oude examens m.b.v Kurzweil geoefend en zag mijn cijfer steeds beter worden. Ook voor het Nederlands examen heb ik Kurzweil gebruikt. M.b.v. knippen en plakken heb ik in Word zonder veel spel- en grammaticafouten de samenvatting kunnen maken.

Zonet ben ik gebeld door mijn mentor, zonder onvoldoendes ben ik geslaagd voor het VWO! Iets wat me zonder Kurzweil nooit gelukt zou zijn. Nu kan ik na de zomervakantie starten met de studie tandheelkunde.

Graag wil ik hierbij m.n. Marrith Hoenderken en Wil Pas van Lexima bedanken voor al hun hulp. Zij hebben mij steeds met raad en daad bij gestaan.

Last but not least, hoop ik dat ik met mijn verhaal andere dyslectische leerlingen kan overtuigen om Kurzweil optimaal in te zetten. 

Mijn tip: geef niet op en ga ervoor!