SprintPlus voorleessoftware, hulp bij moeilijk lezen

SprintPlus, Hulp bij moeilijk lezen

Hulp bij moeilijk lezende Mol, Balans, 02_2012 (Basis onderwijs)

De eerste poging om voorleessoftware op school in te voeren mislukte. “Ik had me niet gerealiseerd dat het scannen en bewerken van teksten zo’n tijdrovend karwei zou zijn”, vertelt adjunct-directeur en intern begeleider Joyce Moesman van de Maastrichtse basisschool Binnenstad openhartig. De tweede poging is wel succesvol. Leerlingen die moeite met lezen hebben, worden geholpen met voorleessoftware. “Aan de positieve reacties van de leerlingen is te zien dat onze inspanningen de moeite waard zijn geweest.”

ASprint Plus voorleesprogrammaan de rand van de oude binnenstad van Maastricht ligt Openbare Basisschool Binnenstad (OBS Binnenstad): een eigentijds, wit schoolgebouw. Het ligt pal naast een verzorgingshuis voor ouderen die vanwege de winterse kou lekker binnen blijven, terwijl de kinderen buiten spelen op het schoolplein. Sinds zij vier jaar geleden begon als intern begeleider, probeert Moesman de zorg voor leerlingen met dyslexie naar een niveau hoger te tillen. “In de onderbouw is er Ralfi-lezen, en in de bovenbouw Connect-lezen binnen de eigen groep. Daarnaast lezen de leerkrachten teksten vaak voor, ook bij het maken van toetsen. Verder geven we pre-teaching, waarbij de leerling op school of thuis de nieuwe lesstof alvast doorneemt en beter is voorbereid. We willen maatwerk bieden aan onze leerlingen, dus rekening houden meSprinto hulp bij moeilijk lezent ieders specifieke onderwijsbehoeften, en daar de hulp op afstemmen.” Als intern begeleider neemt Moesman deel aan het overkoepelend overleg van de stichting Jong Leren, waarbij vijftien basisscholen uit Maastricht en omgeving zijn aangesloten. “Zo’n twee jaar geleden hebben we gezamenlijk besloten om voorleessoftware aan te schaffen. Het werd Sprint Plus, vanwege de gebruikersvriendelijkheid: het programma is namelijk met enkele extra knoppen te gebruiken in een MS Office-omgeving. Net als bij andere voorleesprogramma’s licht de tekst op die voorgelezen wordt, zodat je goed vanaf het scherm kunt meelezen.

Huren

Het is een uitstekend hulpmiddel voor kinderen die behoefte hebben aan auditieve en/of visuele ondersteuning.” Doordat er moeilijkheden waren bij het converteren van de tekst naar een leesbaar pdf-bestand, kwam het project tot stilstand.” Moesman werd gedwongen van strategie te veranderen en koos toen voor een tweeledige oplossing. “Ten eerste scannen we nu geen methodes meer, maar huren digitale boeken bij Dedicon. Ten tweede begeleidt een hbo-student de dyslectische leerlingen om met het voorleesprogramma te leren werken, onder mijn toezicht.” 

OBS Binnenstad is al jarenlang een leerbedrijf voor studenten van de pedagogische academie, sportopleiding en het conservatorium, en had ook goede ervaringen met studenten van de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Dus toen vier hbo-studenten (één student Pedagogiek en drie studenten Toegepaste Psychologie) de school benaderden voor een stageplaats, kreeg Moesman de kans om het dyslexieproject handen en voeten te geven. “Ik heb Rob Kerff, vierdejaars student Toegepaste Psychologie gevraagd om het Sprint plus project op te pakken.” Om met de leerlingen aan de slag te kunnen, kreeg Kerff eerst een dag training bij de leverancier. “Nadat ik getraind was, heb ik de leerkrachten een training gegeven op school, zodat zij de leerlingen kunnen helpen in de klas.” Elke dag oefent hij met een leerling om het programma onder de knie te krijgen. “Stap voor stap werk ik toe naar meer zelfstandigheid. Het tempo waarin dit gebeurt, is voor elke leerling anders. Wanneer kinderen eenmaal met de digitale boeken aan de slag kunnen, leren ze vervolgens hoe ze teksten kunnen schrijven. Kan de leerling goed met het programma uit de voeten, dan is het de beurt aan een volgende dyslectische leerling om met het voorleesprogramma te gaan oefenen.

Lees het hele artikel >>